Coworking, czyli możliwość indywidualnej lub wspólnej pracy w wynajętym pomieszczeniu, mimo że ma wiele zalet, niekoniecznie jest odpowiedni dla każdego przedsiębiorcy lub rodzaju działalności. Dzisiaj włożymy czarny kapelusz De Bono (a o tym już niedługo) i krytycznie przyjrzymy się temu rozwiązaniu. Zastanawiasz się nad wynajęciem takiej powierzchni? Zwróć uwagę na kilka kwestii:
Wizerunek
Posiadanie własnej siedziby może wpłynąć na postrzeganie firmy przez otoczenie. Czasem to właśnie detale typu oznakowanie, aranżacja biura, kolory, czy meble mogą mieć wpływ na wizerunek i to jaką pozycję masz w oczach potencjalnych klientów lub partnerów biznesowych.
Rodzaj ma znaczenie
Dla niektórych rodzajów działalności prywatna przestrzeń biurowa jest jedynym, możliwym rozwiązaniem. Mowa tu np. o bankach lub instytucjach, zajmujących się wrażliwymi danymi. W otwartym środowisku coworkingowym inni przedsiębiorcy mogą być w stanie podsłuchać Twoje rozmowy telefoniczne z klientami lub zobaczyć informacje na sąsiednich ekranach komputerów.
Środowisko coworkingu
Jeśli wolisz spokojne środowisko pracy, bez bodźców, które mogą wpłynąć na Twoją koncentrację, zdecydowanie zrezygnuj z przestrzeni coworkingowej. Hałas powodowany przez toczone w tle rozmowy telefoniczne, nucenie „sąsiada” z biurka obok, czy po prostu rozmowy towarzyskie mogą rozpraszać i zmniejszać wydajność.
Współpraca
Współpraca i praca w sieci to jedne z głównych zalet coworkingu. Pytanie – czy faktycznie tego potrzebujesz?
Warunki
Użytkownicy przestrzeni coworkingowej mogą mieć minimalny wybór, jeśli chodzi o kwestie ergonomiczne, takie jak miejsce na biurku i siedzenia. Brak kontroli nad oświetleniem, temperaturą pokojową / klimatyzacją, bliskością okien może wpłynąć na wydajność pracy. Co ważne, członkostwo w coworkingu zazwyczaj obejmuje:
- Biurko i krzesło (w zależności od poziomu członkostwa może to być dowolne, dostępne biurko, dedykowane biurko, a nawet prywatne biuro)
- Szybki internet (przewodowy lub WiFi)
- Dostęp do współużytkowanej drukarki / skanera
- Bezpłatną kawa / herbatę i zaplecze kuchenne, w tym lodówki i kuchenki mikrofalowej
- Korzystanie z sali konferencyjnej (po wcześniejszej rezerwacji)
Oczywiście dla niektórych to wystarczające warunki do pracy, znajdą się jednak tacy, którzy lubią sami decydować o tym, co gdzie ma leżeć oraz mają swoje własne „rytuały”, w których nikt im nie może przeszkadzać.
Czas na przerwę!
A może krótka drzemka? Pytanie – gdzie? 🙂
Czujesz klimat coworkingu?
– “Klimat” może nie pasować do Twoich upodobań. Na przykład, jeśli Twoja firma jest związana z projektowaniem graficznym, mało prawdopodobne jest, aby miała ona wiele wspólnego z grupą księgowych w tej samej przestrzeni.
Większość firm znajdujących się w fazie wzrostu i zatrudniających co najmniej kilkunastu pracowników prawdopodobnie nie będzie zainteresowanych wynajmem powierzchni biurowej. Jednak jak wiadomo, nie tylko oni istnieją na rynku. Kto zatem jest idealnym odbiorcom takiej usługi? Zdecydowanie przedsiębiorcy indywidualni, mikro przedsiębiorcy (a zwłaszcza startupy). Niski koszt i elastyczny charakter coworkingu sprawią, że jest to bardzo atrakcyjna opcja, która nie zrujnuje ich budżetów.